Tio små blommor

Emma Virke, Ida Björs – Tio små blommor (inbunden 2020)

Det finns två saker som mina elever verkligen älskar i högläsningsböcker. Det ena är upprepningar och det andra är rim. Den här boken innehåller båda! Illustrationerna är färgstarka, levande och bjuder på härliga vinklar och perspektiv. Jag undrar hur illustratörer gör när det blir sådär snyggt inzoomat. Har de från början ritat en bild där allt finns med och sen ”beskurit” den in i boken. Kanske någon illustratör läser detta och skriver hur hen brukar göra? Kanske till och med Ida Björs själv? Blommorna får liv genom små krumelurer och är en rolig detalj som man borde titta lite närmare på med sina elever. Tänk vad formen och vinkeln på några enkla linjer kan göra för att helt ändra ett ansiktsuttryck. Det här är dessutom en bok med ökad representation som bidrar till mångfald.

Det här kan vara en blivande klassiker som räknesaga. Förutom en hel drös med räkneramsor så känner jag i skrivande stund bara till böckerna om ”Tio vilda hästar” och ”Petter och hans fyra getter”. Om man jämför dessa böcker så är de upplagda på ungefär samma sätt. Tio vilda hästar kanske bjuder på lite tokigare rim men annars tycker jag att denna boken öppnar upp för fler samtal och samtalsämnen. Det jag framförallt gillar med Tio små blommor är att varje uppslag avslutas med ”…” och börjar med svaret på nästa uppslag. Det finns liksom en inbyggd förutsägelse så att man som lärare inte ens behöver ställa frågan ”Hur många blommor är det nu?”. Exempel:

Nio små blommor stod i en vas.
En föll ner i Majas potta.
Och sen var dom bara …

Åtta!

Elever
Elever

Åtta små blommor stod i en vas.

Andra små samtal om blommor som man kan ha är:

Lärare
Lärare

Vad är det för en blomma som kon äter? Vad heter den? Äter kor maskrosor?

Lärare
Lärare

Vad är det för en blomma som fastern har lagt på sitt kex? Kan man äta blommor? Vet ni att man kan säga kex på två olika sätt? En del vuxna människor kan till och med bråka om det. Hur säger du?

Lärare
Lärare

Vad tror du myran ska göra med blomman?

Lärare
Lärare

Va? En blomma i teet. Vad är det för en blomma? Kan man lägga blommor i te? Vad kan man mer göra med blommor?

Boken och dess ord och bilder kan leda in på samtal om allt möjligt. Kanske repeterar ni era kunskaper kring kons alla magar eller pratar om myrstacken (hur den är uppbyggd och vad myrorna har för olika roller). Kanske kommer ni in på samtal om giftiga och ätbara växter? Eller så försöker ni komma på fler ord som man kan säga på flera olika sätt. Kanske öppnar texten upp för samtal om bioupplevelser, vänskapsgester eller husdjur?

När alla blommorna försvunnit från vasen så kanske man tror att boken tar slut men inte! Här bjuds det på en extra liten berättelse kring vad som hände sen. Kanske kan denna del av boken användas för att visa på annorlunda slut? Eller som inspiration till att skriva en ”kort stund”. Varning för spoiler: En katt välter en vas så att den går sönder.

Lärare
Lärare

Har du tappat eller vält något någon gång? Det kan du kan skriva en ”kort stund” om!

Längst bak på insidan av pärmen finns en QR-kod som går till ett bonusmaterial. Detta får du inte missa! Där finns bland annat ett bildgalleri där man kan se hur boken växt fram på olika sätt. Detta är ett mycket bra underlag för att visa hur författare och illustratörer arbetar. Oftast får vi ju bara se den färdiga produkten. Eleverna behöver förebilder för själva processen. Elevernas favoritdel av bonusmaterialet var nog låten där bokens text ackompanjeras på gitarr och sång. Låten fastnade även hos mig för helt plötsligt kan jag börja sjunga på den här hemma. Jag rekommenderar den här boken från förskola till åk 1 men den kan definitivt användas som inspiration till att skriva en alldeles egen räknesaga upp till åk 3 eller under tema yrken för att titta närmare på hur en författare och en illustratör arbetar. Den är också ett naturligt bokval för er som håller på med ett tema kopplat till djur och natur.

Jag hade önskat att boken kommit ut i häftat mindre format då detta är en bok som passar utmärkt i elevernas boklådor efter en högläsning eller gemensam läsning. Den hade också passat super i storboksformat men det känns som att förlagen har övergivit detta format? Har projektorläsning tagit över?

Jag valde den här högläsningsboken under vår skrivserie poesi i våras med min etta. Jag läste den först en gång högt med några enstaka stopp för olika ord. Efter att vi tidigt tillsammans konstaterat att den rimmade bjöd jag in eleverna att försöka hänga med i rimmen. När vi hade läst den en gång läste vi den en gång till men då sa jag så här till eleverna:

Lärare
Lärare

Nu ska vi läsa den här boken en gång till men den här gången ska vi försöka skriva upp alla rim som vi hittar. Titta här! Jag har påbörjat en lista med olika rim. Första rimmet är ’Nio rimmar på bio’ Er uppgift blir att hjälpa mig att fylla i de andra rimmen i boken. Är ni redo?

Jag hade förberett blädderblocket med tre ”kolumner” där jag i förväg fyllt i orden ”rimmar på”. Jag modellerade sedan första rimmet i boken. Sedan fick eleverna hjälpa mig och komma fram och skriva på blädderblocket. Det blev flera samtal om rim och stavning på vägen.

_____ rimmar på _____

_____ rimmar på _____

_____ rimmar på _____

_____ rimmar på _____

När vi var klara läste vi vår gemensamma text flera fånger tillsammans.

Att skriva en enkel rimdikt

Lite senare samma dag höll jag en minilektion om att skriva en rimdikt. Jag kunde anknyta till boken vi hade läst på morgonen eftersom den också var skriven på rim. Eftersom vi jobbat mycket med djur tidiare i åk 1 valde jag att begränsa elevernas rimdikter till att handla om djur. Målet var att alla skulle skriva minst en rimdikt om djur. Sedan fick de själva välja om även nästa rimdikt skulle handla om djur eller om de ville välja något annat tema. Till sin hjälp hade eleverna en ”chart” om hur man skriver en rimdikt som dessutom gav förslag på olika sätt att börja, exempelvis ”Jag ser en”, ”Jag har en” etc. ”Charten” är en steg-för-steg instruktion med bildstöd. Tillsammans samlade vi också rimord till några olika djur.

1. Välj en början
– Jag ser en …
– Jag har en …

2. Välj ett djur från listorna

3. Hitta ett rimord till ditt djur

4. Säg, säg, säg
– Jag ser en myra som räknar till fyra
– Jag ser en myra som räknar till fyra
– Jag ser en myra som räknar till fyra

5. Skriv

6. Skissa bilden

7. Färglägg bilden

Vi upprepade också en tidigare undervisningspoäng kring att det inte finns några direkta regler i poesi. Det gör ingenting om det blir lite knasigt och tokigt helt enkelt.

Här är några exempel på rim som eleverna kom på:

Tack för att du läste mitt första inlägg på den här bloggen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *