Samtidigt som

Författare: Lisen Adbåge
Illustratör: Lisen Adbåge
Utgiven av: Natur & Kultur

När vi tänker på vad som händer just nu tänker vi ofta utifrån oss själva. Vi tänker sällan på vad som händer exakt precis just nu någon helt annanstans. I den här poetiska bilderboken försöker Lisen Adbåge få oss att flytta blicken … eller som hon själv beskriver det i boken

samtidigt här är samtidigt där … saker händer i samma sekund/…/ Samtidigt som du läser det här slår ett hjärta sitt tusende slag samtidigt som någon blir innerligt kär och natten blir någonstans dag

Boken börjar med att tilltala läsaren eller lyssnaren:

samtidigt som du tar på dina kläder …

… och fortsätter sedan med att ge vardagliga exempel på saker som händer samtidigt, exempelvis:

samtidigt som en buss kör förbi … flyger en sparv över skogen

Boken kan läsas som en dikt men illustrationerna bär på berättelser som är svåra att bläddra förbi. Det finns så många detaljer att samtala om i den här boken så jag vet knappt var jag ska börja men jag börjar väl på första uppslaget där vi fastnade för något som ”stör”. I rummet där flickan klär på sig finns nämligen massor av detaljer. Av dessa så finns det några som sticker ut av en och samma anledning. De är nästan osynliga. Lisen har valt att inte fylla i dom utan endast måla objektens konturer vilket gör att de nästan försvinner in i bakgrunden. Varför frågade vi oss? Varför just de här sakerna? Var det ett val Lisen gjorde medvetet? För att ”störa”? Betyder de här sakerna något särskilt för Lisen? En trumpet, en klocka och ett par sulor… Vad har de gemensamt? Glömde Lisen kanske att fylla i dom? Hon har ju fyllt i allt annat? Eller var hon bara nöjd där? Det är ju faktiskt hon som är illustratören så hon bestämmer! Oavsett så stannade vi upp länge vid den här bilden. Jag vet inte om vi blev så mycket klokare. Vissa hemligheter förblir kanske just hemligheter och det bidrar faktiskt till en mystik som vi gillar.

Ett annat uppslag vi fastnade länge vid var fortsättningen på ”samtidigt som Adjan tappar en tand” …

… står en pappa och tröstar sin dotter

Orden beskriver just det men eleverna ser snabbt att bilden förtäljer en annan historia.

Pappan är också ledsen!

Elever
Elever
Lärare
Lärare

Ja, nerför pappans kinder rinner också tårar. Varför är de ledsna tror du? Titta på bilden och se om du kan hitta några ledtrådar. Om en stund ska du få prata med din pratkompis men titta nu en stund på bilden först och tänk tyst för dig själv. Varför är de ledsna?

För en ovan bilderboksläsare kan jag tänka mig att det är lätt att bläddra förbi det här uppslaget. Färgvalen just här är geniala. Pappan och dottern sticker ut i bilden med sina mörka men färgstarka kläder medan bakgrunden och detaljerna runt omkring går i blekt rosa och en och samma gula kulör. På ett avlastningsbord bakom pappan står ett tänt ljus och vid dörren står en krycka. Men vad finns egentligen på vänster sida? Ansiktet försvinner in i den blekt ljusa väggen så det kan vara lätt att missa men eleverna ser:

Det ligger någon i sängen!

Elever
Elever

Hon ser sjuk ut!

Elever
Elever

Vad är det för en gul påse som hänger på en ställning bredvid sängen?

Elever
Elever

En sån hade min pappa när han låg på sjukhus!

Elever
Elever

Min mamma är på sjukhuset nu!

Elever
Elever

Hon kanske är död! Det kanske är därför de är ledsna?

Elever
Elever

Min morfar dog!

Elever
Elever

Sju ord och en bild. Samtalen pågick fram och tillbaka i säkert 10 minuter bara på detta uppslaget. Det är det här jag älskar med bilderböcker tror jag. Bilderna berättar en historia bortom texten och samtalen gör att vi kommer närmare varandra. Texten får större plats och analyseras därför på ett helt annat sätt. Så tack Lisen. Tack för orden och tack för bilderna. De stör och de berör. Precis som en riktigt bra bilderbok ska göra.

Jag valde den här boken som högläsningsbok under vår skrivserie poesi. Med denna bok som inspiration skrev eleverna cirkeldikter. I stället för samtidigt som föreslog jag ”just nu ..” som start. Tillsammans gjorde vi en lista på saker som vi tror händer just nu. Här blev boken en bra stödstruktur. Alla kunde bidra med ett exempel. En del gav exempel från boken medan andra kunde lyfta blicken till klassrummet och skolans värld. Några flyttade blicken till andra sidan jordklotet.

Här är några exempel på dikter som eleverna skrev:

Just nu lever vi
Just nu lär vi
Just nu äter någon
Just nu föds ett barn
Just nu lever vi

Just nu
just nu regnar det
just nu gör vi klart våra dikter
just nu fixar Anna muggarna
Just nu

Just nu
just nu dör någon
just nu föds någon
Just nu

En elev gjorde uppenbarligen en koppling till musiklektionen 🙂

Just nu
Just nu vill jag leva
Just nu vill jag känna
Just nu

Det ”cirkulära” i den här boken är en spännande detalj att titta på. Det är ett vanligt ”grepp” bland författare och illustratörer och något som eleverna har lärt sig att uppmärksamma. Det kan vara pärmarnas insidor, text eller bilder i början och slutet av boken.

I början av den här boken ger Anneli mat till sin hund. i slutet av boken ger Anneli mat åt sin hund. Igen? Nej. Allting har ju hänt exakt samtidigt men denna gång är bilden mer utzoomad och avslöjar mer detaljer kring Anneli. Vem är hon? Det går att få reda på mycket om man bara tittar lite närmare på bilderna.

Ett annat exempel på detta ”grepp” är pärmarnas insidor. På framsidans insida visar bilden ”dag” och baksidans pärm visar ”natt”. Har tiden passerat? Nej, det är ju dag och natt samtidigt på vår jord. Och vips, så kunde vi repetera våra ämneskunskaper kring solens, jorden och månens rörelser.

Tack för att du läste! Skriv gärna en kommentar 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *